Note om musik og Per Kirkebys skulpturer

Anledning og formål

Musik og skulpturer er fælles om at skabe oplevelser for lytteren eller beskueren. Begge skaber stemninger og associationer og (forhåbentlig) refleksioner og (måske) følelser.

Inspireret af og med støtte fra musikbibliotekar Ole Bisbjerg, har jeg har søgt at finde musik, der underbygger min oplevelse af udvalgte bygningsskulpturer.

Jeg har udvalgt seks skulpturer og fundet eksempler på musik, hvor jeg oplever, at skulptur og musik ’spiller sammen’, og har en form for affinitet, der får dem til at indgå ’i forbindelse’ med hinanden. Eller hvor et billede af skulpturen populært sagt kunne sættes på CD’ ens omslag.

Andre må afgøre om det er lykkedes for mig. Personligt har jeg i flere tilfælde oplevet, at musikken har skabt nye, andre oplevelser, tanker og eftertanker omkring skulpturerne og udløst ’dybere’ lag i fortolkninger og oplevelser. Derfor har jeg i vidt omfang udarbejdet nye udgaver af selve skulpturnoterne.  

Musikvalg  

Mine valg er ikke nødvendigvis de eneste muligheder, og det er ikke sikkert, at andre har samme oplevelse som jeg. Mine musikvalg ligger i den klassiske musik. Andre forslag og genrer er meget velkommen.

Metodemæssigt har jeg prøvet at tage afsæt i, om der er et billede eller en bestemt stemning i skulpturen, som virker særlig stærkt på mig, og som har været svært at slippe i tanker og eftertanker. Det kan være skulpturen som helhed eller bestemt element eller oplevelse ved skulpturen. Eksempler:

  • Wanås: at komme i et andet rum, en femte dimension
  • Esbjerg: menneskets sårbarhed, svagelighed

For nogle skulpturer har jeg fundet musikalsk ’sammenhæng’ til et helt værk, i andre skulpturer kun én/flere satser.

Hvordan kan musikken anvendes?

Jeg har ikke tænkt musikken anvendt på en bestemt måde. Nogle vil sikkert synes, at det er bedst at høre musikken efter selv at have set skulpturen, for andre kan at lytte til musikken først måske virke befordrende på oplevelsen på stedet. 

Der er valgt indspilninger, som kan findes generelt på Spotify eller Youtube. Jeg har ikke lyttet et utal af forskellige versioner igennem, hvorfor mine forslag til indspilninger ikke skal opfattes som autoritative.

I de enkelte noter til skulpturerne står mit musikforslag til sidst. Jeg har forsøgt at skrive noget om grundlaget for udvælgelse af musikken, de konkrete tanker og oplevelser af musikstykket og samspillet med skulptur, samt på en ikke musikteknisk form noget om min oplevelse af musikkens stemning og dens elementer.

Torsten Karlsson, september 2014

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: